Wednesday 29 June 2011

SHAHRIZAT, JANGAN BERI HARAPAN PALSU!


Saudara Pengarang ,

KEMENTERIAN Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mungkin telah memberikan hadiah sangat berharga sempena Hari Bapa di Sabah. Ia mungkin kejutan kepada ramai orang. Namun bagi mereka yang pernah menerima replika cek kementerian itu, pasti hanya akan tersengih dengan pengumuman tersebut.

Saya ingin mengulas berita kementerian itu berkenan seramai 32,516 penduduk miskin di Sabah yang dikenal pasti berpendapatan kurang RM960 sebulan, akan menikmati pakej saringan kesihatan percuma melalui peruntukan yang disalurkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM).

Menterinya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menyampaikan replika cek berjumlah RM76,000 kepada kerajaan negeri untuk tujuan itu pada satu upacara sempena sambutan Hari Bapa peringkat Kebangsaan di Stadium Likas. Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah, Datuk Masidi menerima replika itu bagi pihak negeri Sabah.

Kementerian Sharizat sememangnya mempunyai peruntukan yang besar dan turut memberi galakan kepada pertubuhan bukan kerajaan dalam menggerakkan aktiviti yang berkaitan dengan kementerian tersebut.

Malangnya, kementerian tersebut hanyalah memberi harapan palsu kepada pertubuhan bukan kerajaan yang dijanjikan peruntukan geran. Setelah enam bulan berlalu kedengaran keluhan NGO yang mewakili persatuan yang sepatutnya menjalankan program di bawah kementerian itu. Replika cek mahupun surat award dana itu hanyalah sekeping kertas tidak berharga.

Walaupun tertera kepala surat kementerian dan tandatangan Sharizat sendiri berkaitan dengan penyaluran geran itu melalui satu majlis penyerahan yang mendapat publisiti meluas di media. Tetapi ia hanyalah sekadar gurauan kementerian itu kepada Ngo yang terlibat. Sehingga kini wang geran itu tidak pernah dimasukkan ke dalam akaun persatuan.

Pihak Kementerian terutamanya Sharizat sendiri sedia maklum bahawa geran peruntukan yang diberikan kepada NGO adalah bertujuan baik dan berlandaskan kepada kertas kerja yang mendapat kelulusan dari pihak kementerian itu sendiri.

Enam bulan telah berlalu, namun bayang geran itu menjengah masuk ke dalam akaun pertubuhan yang memerlukannya untuk menggerakkan aktiviti yang mungkin telah disedia maklum di peringkat akar umbi, terpaksa menunggu lama untuk dijalankan. atau langsung tidak akan disalurkan.

Kemuskilannya, adakah kakitangan Sharizat tidak telus dan mesra kepada pelanggan? Atau sebenarnya kementerian ini tidak mempunyai sumber kewangan? Kenapa geran itu sukar sekali dilepaskan? Bukankah telah diluluskan?

Selama enam bulan ini nampaknya, pihak kementerian itu memberikan pelbagai alasan termasuklah pegawai yang menandatangi cek bertugas di Sarawak kerana pilihanraya negeri, selain alasan pegawai yang berkenan bercuti dan pelbagai alasan yang diberikan ketika pengadu meminta penjelasan kenapa wang geran yang diluluskan mengambil masa untuk dimasukkan ke dalam akuan pertubuhan.

Jadi tidak hairanlah sekiranya kementerian ini memberikan publisiti besar-besaran dengan jumlah peruntukan beribu-ribu, tetapi hanyalah sekadar kiasan dan tidak bermakna langsung.

Memang jumlah itu besar nilainya tetapi adakah ia menjadi kenyataan kerana hanyalah replika cek palsu yang langsung tidak berguna. Jika kementerian itu memberikan harapan kepada penduduk miskin di Sabah dengan jumlah peruntukan perubatan itu, bagaimana dengan geran yang diluluskan kepada pertubuhan bukan kerajaan yang sehingga kini tidak pernah sama sekali disalurkan oleh kementerian tersebut?

Jangan beri harapan palsu kepada rakyat!

Salam Hormat,

AZRINA BAKRI

NGO Sabah

14 comments:

  1. Harap2 harapan rakyat tercapai.

    ReplyDelete
  2. kerajaan kena penuhi harapan yang telah diberikan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  3. mgki ada penjelasan mengapa ia lambat dimasukkan.

    ReplyDelete
  4. mungkin juga ada sebab mengapa itu terjadi, harap pekara ini akan dapat dikendalikan dengan sebaiknya.

    ReplyDelete
  5. Harap2 masalah ini akan diselesaikan secepat mungkin.

    ReplyDelete
  6. Janji2 tetap janji yang harus ditunaikan.

    ReplyDelete
  7. Namun kita jangan buat sebarang spekulasi terhadap lambatnya tindakan yang dilakukan kerana kita perlukan penjelasan dari beliau. Kita tidak tahu apa yang berlaku dan adalah lebih baik jika kita menunggu penjelasan dari beliau.

    ReplyDelete
  8. janji harus dikota, jangan sampai orang ramai akan mengata...

    ReplyDelete
  9. benar kata kamu Kunak Press..Jika perkara ini berterusan mungkin rakyat dan NGO tidak akan percaya dengan kerajaan lagi. Maka sebaiknya berikan yang terbaik.

    ReplyDelete
  10. Janji yang ditabur haruslah dipenuhi. Kalau rasanya tak dapat dipenuhi lebih baik jangan cakap apa2 kerana ia hanya membuatkan rakyat mengharap benda yang tak kunjung tiba.

    ReplyDelete
  11. Appaun, ada baikknya juga penjelasan diberi bagi mengelakkan salah faham timbul. Lepas tu bertindaklah segera tanggani hal ini.

    ReplyDelete
  12. tempoh enam bulan itu sangat lama. kementerian ini sepatutnya sedar bahawa peruntukan geran itu adalah untuk menjalankan program kementerian itu juga melalui NGO.

    ReplyDelete
  13. walau macam mana sekalipun disembunyikan, rakyat tetap akan tahu.. berhati2lah dengan setiap tindakan..

    ReplyDelete
  14. Make sure that those promises made will be fulfilled.

    ReplyDelete