Oleh : UTHAYA SANKAR SB
SEJAK hampir setahun lalu,
saya sering mendengar dan membaca mengenai kempen pendaftaran dokumen
pengenalan diri yang diterajui pihak tertentu. Kempen dan jerayawara (roadshow)
diadakan di pelbagai tempat, khabarnya untuk membantu orang ramai mendapatkan
kad pengenalan dan sijil kelahiran.
Bagaimanapun, dua perkara
membuatkan saya ingin tahu lebih lanjut mengenai usaha berkenaan. Pertama,
adakah “kempen” itu bersifat sementara atau masalah yang timbul benar-benar
diteliti pada peringkat akar-umbi lalu diselesaikan sepenuhnya.
Dengan erti kata lain,
apakah benar-benar dilakukan dengan ikhlas atau sekadar kempen bagi kepentingan
politik pihak tertentu. Selepas tempoh kempen selesai, mangsa tetap kekal
sebagai bukan warganegara di negara sendiri.
Persoalan kedua yang muncul
dalam fikiran saya adalah mengenai penglibatan Persatuan Jaringan Pembangunan
Manusia Luar Bandar, Malaysia (DHRRA Malaysia).
Setahu saya, pertubuhan
bukan kerajaan (NGO) itu terlibat secara aktif dan berterusan sejak 2003 dalam
usaha-usaha menyelesaikan masalah dokumen pengenalan diri. Lalu, mengapa nama
DHRRA Malaysia tidak muncul langsung dalam kempen dan roadshow kali ini?
Saya bertemu presidennya,
Saravanan M. Sinapan untuk mendapatkan penjelasan berhubung persoalan itu serta
beberapa isu berkaitan.
Menurutnya, isu ketiadaan
sijil kelahiran, kad pengenalan dan kewarganegaraan (statelessness)
sesungguhnya diketengahkan oleh DHRRA Malaysia dengan kerjasama ERA Consumer
Malaysia sejak 2003.
“Kami menjalankan pelbagai
kempen untuk membantu anggota masyarakat yang menghadapi isu dokumen pengenalan
diri. Kami berusaha mendaftar mereka agar mereka mendapat hak-hak asasi mereka,”
katanya sewaktu ditemui di pejabat DHRRA Malaysia di Petaling Jaya pada 2 Ogos
2012.
Saya difahamkan bahawa suatu
seminar diadakan pada 2005, melibatkan sekitar 250 individu yang menghadapi
masalah dokumen pengenalan diri. Sambutan daripada Kementerian Dalam Negeri
(KDN) sendiri didapati kurang baik kerana gagal menghantar wakil ke seminar
berkenaan.
“Tetapi kami mendapat wakil
dari UNHCR dan pelbagai NGO lain yang menghadiri seminar polisi itu untuk
berkongsi pengalaman cara-cara mengatasi masalah dokumen pengenalan di
Thailand, Sri Lanka dan sebagainya. Selepas itu, kami cuba berhubung dengan
agensi kerajaan terbabit dan menegaskan bahawa salah satu isu dalam kalangan
masyarakat India di Malaysia adalah dokumen pengenalan diri,” Saravanan menghuraikan.
Kempen
MyDaftar
Sambil mengakui bahawa
pihak-pihak tertentu tidak mengambil serius isu tersebut, beliau menegaskan
bahawa DHRRA Malaysia tetap meneruskan usaha dan kempen secara berterusan bagi
membantu masyarakat pelbagai kaum.
“Selepas Pilihan Raya Umum
Ke-12, kerajaan persekutuan di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Razak menubuhkan
satu pasukan khas yang dipengerusikan beliau sendiri dan bertujuan mengenal
pasti apakah punca-punca masyarakat India tidak menyokong (mengundi) Barisan
Nasional pada 2008,” katanya.
Agak menarik bahawa salah
satu isu yang turut dibangkitkan oleh DHRRA Malaysia dalam perbincangan
Rancangan Malaysia Kesepuluh adalah isu dokumen pengenalan diri. Tentulah amat
wajar kerana tiada gunanya segala RMK sekiranya rakyat negara ini tidak
mempunyai dokumen pengenalan diri yang membolehkan mereka mendapat apa-apa
kebaikan daripada RMK itu.
Hasil daripada saranan itu,
Special Implementation Task Force (SITF) ditubuhkan dan dipengerusikan Datuk Dr
S Subramaniam, lalu memulakan kempen “MyDaftar”.
Wajar disebutkan bahawa
jawatankuasa itu mengundang DHRRA Malaysia untuk melatih pegawai terbabit
supaya kempen “MyDaftar” dapat dijalankan dengan berkesan; dan bukan hanya
hangat-hangat tahi ayam atau indah khabar dari rupa.
“Semasa perbincangan dengan
kumpulan SITF, kami telah tegaskan bahawa masalah dokumen pengenalan ini tidak
boleh diselesaikan dalam masa singkat kerana isu sebenar adalah berkenaan
dengan polisi,” Saravanan menegaskan.
Perkara ini amat penting
kerana kebanyakan individu yang berdepan dengan masalah ketiadaan dokumen
pengenalan tidak mempunyai bahan bukti yang cukup; sekali gus sukar untuk
diselesaikan dalam masa yang singkat – misalnya dalam tempoh kempen selama dua
minggu.
Maka, suatu hakikat yang perlu
diterima adalah bahawa walaupun kempen “MyDaftar” diadakah secara besar-besaran
selama beberapa minggu di seluruh negara, isu sebenar yang dihadapi “mangsa”
masih belum selesai.
Sebagai sebuah NGO yang
bukan mementingkan “hasil” dan “nama” dalam masa yang singkat, DHRRA Malaysia
meneruskan pula kempen berterusan yang dinamakan “My Document” dan mendapat
sokongan Jabatan Perdana Menteri (JPM).
Turut dilancarkan adalah “My
Search” iaitu talian Pusat Panggilan Komuniti yang beroperasi sepanjang tahun,
dari 9:00 pagi hingga 9:00 malam. Dengan menggunakan Bahasa Malaysia, Inggeris
dan Tamil sebagai bahasa pengantar, DHRRA Malaysia sedia membantu masyarakat
pelbagai kaum di seluruh negara untuk mengatasi masalah yang dihadapi.
Saya sendiri sentiasa
mengikuti perkembangan aktiviti DHRRA Malaysia melalui laman sesawang dan
Facebook. Namun, di media arus perdana, kredit sentiasa diberikan kepada pihak
lain; khususnya politikus atau agensi kerajaan.
Apabila dikemukakan
pertanyaan itu, Saravanan menjelaskan bahawa akhbar-akhbar Tamil sering
memaparkan berita mengenai usaha-usaha yang dilakukan NGO itu dalam membantu
masyarakat.
“Dalam akhbar-akhbar dan
media lain, mereka menumpukan pada inisiatif yang diambil oleh kerajaan.
MyDaftar adalah salah satu inisiatif seumpama itu, maka keutamaan liputan media
arus perdana lebih menjurus ke sana,” katanya.
Negara
asal: Malaysia
Ringkasnya, DHRRA Malaysia
tidak mendambakan pengiktirafan atau liputan meluas di akhbar dan media arus
perdana atas sumbangan dan inisiatif yang diambilnya. Sebab itulah juga ramai
yang tidak tahu bahawa wakil DHRRA Malaysia pernah membentangkan kertas kerja
di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengenai peranan NGO dalam
menyelesaikan isu-isu dokumen pengenalan diri.
Apakah cara terbaik dan
paling berkesan untuk mengatasi masalah rakyat negara ini yang tidak mempunyai
dokumen pengenalan diri seperti sijil kelahiran, kad pengenalan dan dokumen
kewarganegaraan?
“Saya percaya, Ahli-ahli
Parlimen dan Kerajaan Persekutuan harus mengadakan seminar polisi dan
seterusnya menukar polisi sedia ada. Contohnya, apabila seorang individu
diminta mengemukakan bahan bukti kelahiran dan saksi, dia tidak dapat berbuat
demikian kerana estet tempat asalnya sudah tidak wujud,” Saravanan
menghuraikan.
Saranan DHRRA Malaysia
adalah supaya kes-kes seperti ini diberi sedikit kelonggaran. Jika tidak,
generasi demi generasi keluarga itu akan kekal tanpa dokumen pengenalan diri
dan tanpa kewarganegaraan. Misalnya, individu yang disahkan “negara asal:
Malaysia” tetapi hanya diberi taraf “pemastautin tetap”.
“Kami mencadangkan supaya
mereka yang lahir di Malaysia, ibu bapa mereka juga orang Malaysia, dan mereka
tidak mempunyai sebarang kerakyatan lain, maka harus diberi kewarganegaraan
secara automatik mengikut peruntukan Perlembagaan,” katanya.
Maklumat lanjut mengenai
DHRRA Malaysia boleh diakses di laman web www.dhrramalaysia.org.my atau talian
03-78747459. (FMT)
No comments:
Post a Comment